Makanan Baby

♡Assalamualaikum♡

Aku start bagi Nur Iman makan masa umuq dia lebih kurang 5 bulan 2 minggu. Aku start bagi puri yang aku buat sendiri. Untuk Permulaan aku bagi dalam 2,3 sudu, 2 kali sehari. Jangan terus bagi banyak-banyak, sebab baby baru nak biasakan diri dengan benda baru.

Nur Iman masa aku start bagi, dia rasa dulu pastu dia buat muka. Hahahahah. Tak tau sebab sedap ka tak sedap. Tapi, bila dah bagi 2, 3 sudu dia dah mula sedap dah. Sampai tarik tangan ibu sebab lambat suap..








Resepi puri sangat la mudah. Stimkan ja apa-apa buah yang sesuai untuk permulaan makanan bayi then blendkan dengan susu badan atau susu formula..



Dah siap asingkan dalam bekas kecil-kecil dalam kuantiti yang sikit. Kuantiti ikut baby makan banyak mana untuk sekali serving dan simpan dalam freezer. So, mudah, keluarkan satu bekas then stimkan balik ja untuk panaskan..




Ingat, setiap kali perkenalkan perisa baru pada baby, applykan 4 days rule untuk tengok baby sesuai atau tak dengan perisa tu.

Contoh yang aku google

Setakat hari ne, Nur Iman paling suka puri kurma. Dan Nur Iman tak boleh makan puri pisang sebab dia akan poo poo keras. Dah try dua tiga kali, hasilnya tetap sama. So, stop bagi dia puri pisang..





No comments:

Post a Comment

♡Assalamualaikum♡
Sila tinggalkan komen anda di sini..